Prema grubim procenama, trenutno oko 10.000 vozila u Srbiji probija se kroz saobraćajne gužve uz pomoć rotacionih svetala. Do kraja avgusta očekuje se novi pravilnik o upotrebi svetlosne signalizacije na vozilima.
Novi pravilnik, koji će precizno definisati ko i u kojim prilikama ima pravo da koristi rotaciona svetla, trebalo bi da bude gotov do kraja meseca, a već od jeseni očekuju se rigoroznije kontrole na putevima, kao i oštrije kazne za zloupotrebe svetlosne signalizacije.
Radna grupa, koju je oformio MUP, uz pomoć Srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja, krajem avgusta predaće ministru policije predlog teksta, a čim on stavi potpis mnogi koji su se “okitili” rotacionim svetlima moraće da ih skinu sa automobila. Među njima je i većina ministara.
Prema grubim procenama, sada oko 10.000 automobila “krči puteve” i zaobilazi gužve uz pomoć rotacionih svetala. To pravo bi ubuduće trebalo da imaju samo automobili predsednika države, Vlade, parlamenta, Vrhovnog kasacionog suda i čelnih ljudi resora policije i vojske.
“Novim pravilnikom, koji se privodi kraju, znatno će se suziti krug onih sa pravom na rotaciona svetla. Ni svi ministri neće više imati tu privilegiju”, kaže, za Novosti, premijer i ministar policije, Ivica Dačić, koji najavljuje i oštrije kazne za zloupotrebe.
Dačić navodi da će, čim pravilnik stupi na snagu, što se očekuje u septembru, biti pojačane i kontrole na terenu: “Posebno ćemo proveravati da li direktori javnih preduzeća ili predsednici opština, koji uopšte nemaju pravo na rotaciju, imaju instaliranu tu opremu.”
I prvi potpredsednik Vlade, Aleksandar Vučić, nedavno je najavio obračun upravo sa onima koji neovlašćeno koriste trepćuća svetla.
Novosti saznaju da je u budućem dokumentu previđeno obavezno evidentiranje svih vozila s rotacijom. Procedura će biti sledeća: institucuja kojoj je potrebna ova oprema podnosiće zahtev i moći će da je instalira tek kad od MUP-a dobije posebnu nalepnicu koja će morati naročito da se istakne.
“Definisaće se vrlo precizno i situacije u kojima, na primer, policija ili hitna pomoć, imaju pravo da uključe rotaciju”, navodi Damir Okanović, iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
“Biće određeno i koja oprema sme da se instalira, jer se sada na mnogim vozilima nalaze svetla koja drugi vozači jedva uočavaju.”
Okanović ukazuje da po važećim propisima ni direktori preduzeća, ni lokalni funkcioneri nemaju pravo da se voze u automobilima opremljenim “rotacijama”.
Uz napomenu da iznosi stav Komiteta, a ne Radne grupe za izradu pravilnika, on kaže da ni ministri ne bi trebalo da imaju tu privilegiju.
“Ministrima nisu potrebna službena vozila s rotacijom, jer, ukoliko neko žuri i mora da stigne brzo na odredište, lako može da dobije pratnju policije”, objašnjava on.
Prema važećem zakonu, onaj ko neovlašćeno ugradi rotaciona svetla plaća kaznu od 15.000 dinara. Triput manja kazna (5.000) sleduje onome ko ima pravo na trepćuće svetlo, ali ga uključi kad nije potrebno.
U Ministarstvu pravde kažu da su, u sklopu mera protiv zloupotrebe rotacionih svetala, spremni da razmotre i zahtev da se takvo delo ubuduće ne tretira kao prekršaj, nego kao krivično delo.
Preuzeto sa B92