Pola cene koju vozači u Srbiji plate za benzin ide državi, pa je ovo dobar izvor prihoda za budžet. Odnedavno, međutim, cenu goriva opterećuju i dodatne stavke.
Više od polovine maloprodajne cene, tačnije 52 odsto, ide državi – i to ne samo na konto poreza i akciza. U cenu derivata uračunati su najrazličitiji nameti.
Pored akciza i PDV-a, od skora se iz maloprodajne cene goriva 0,5 odsto izdvaja za Fond za vanredne situacije što je ranije bila obaveza budžeta.
U maloprodajnu cenu goriva uračunata je i naknada za upis hemikalija koja iznosi oko 20 para po litru. Država bi mogla da nađe način da olakša vozačima i snizi postojeće cene smanjenjem akciza. Države tome obično pribegavaju u kriznim vremenima i kada cena nafte na svetskim berzama neumoljivo skače. Kod nas ipak teško da bi ovako nešto moglo da se desi.
Gorivo bi u Srbiji bilo skuplje 20 dinara da je na snazi ostala uredba o najvišim cenama i da tržište nije liberalizovano, govore procene naftaša. Cene goriva se od početka godine menjaju gotovo svakodnevno, uglavnom naviše.
Nafta je samo od februara do sada poskupela za oko 33 odsto, dok je gorivo u Srbiji od 1. januara do danas poskupelo za oko 15 dinara po litru, a neke procene govore da će se ovakav trend nastaviti.
Za istu količinu goriva sada treba izdvojiti do 500 dinara više nego u januaru, odnosno u rezervoaru će za iste pare sada biti oko četiri litara goriva manje. Protiv domaćih potrošača su i cena nafte, i akcize, ali i vrednost evra jer sada za istu količinu goriva plaćaju i do deset evra više nego početkom januara.
I tako je liberalizacija domaćeg naftnog tržišta, koja je startovala početkom ove godine i omogućila uvoz derivata, a ne kao do tada samo nafte, dovela do znatno viših cena goriva. A najave da će liberalizacija, uz povećanje kvaliteta goriva, doprineti i snižavanju cene litra pale su u vodu. Naime, kvalitet goriva na domaćim pumpama bez sumnje je viši nego što je bio do kraja 2010. godine jer je sada moguće natočiti i benzin evropskog kvaliteta, što je, naravno, dobro, ali su i cene više, što je sasvim drugačije od najavljivanog.
Istine radi, gorivo poskupljuje ne samo u Srbiji već i u celoj Evropi jer je cena nafte od početka godine do sada praktično stalno išla naviše, posebno od početka krize u Libiji. Promena cene nafte na berzama odražava se na svim loklanim tržištima, pa i na srpskom, pa je u istom pravcu išla i cena derivata. Uz to, na domaćem tržištu je na povećanje cene litre goriva uticalo i povećanje akcize na derivate, što je uobičajena praksa svake godine.
Tečni naftni gas najpovoljniji
Poslednjih nekoliko meseci, praktično, dobro prolaze samo vozači koji u svoje rezervoare sipaju tečni naftni gas. Cena ovog goriva sada je od oko 60 dinara pa naviše, ali uglavnom ne prelazi 70 dinara, pa se za litar gotovo svih naftnih derivata može kupiti dva litra TNG-a.
Preuzeto sa BlicOnline